O’z-o’zini tanqid qilish: bu hayotda kerakmi yoki to’sqinlik qiladimi?

Neyrofiziologiyadagi tadqiqotlar shuni isbotladiki, to’satdan ilhomlanish har qanday fikrlash jarayonining bir qismidir. Har bir insonga xos va tanqiddan qo’rqishni ta’kidlaydigan «ijtimoiy inhibisyon» kabi tushuncha.

Qo’rquvning ongga ta’siri

Butun tanangizni «toshga aylantirgan» sahna ko’rinishini o’ylab ko’ring. Bunday vaziyatda miya o’zini xavfli rejimda his qiladi va unga ortiqcha bo’lib tuyuladigan funktsiyalarni o’chiradi. Xavotir boshlanganda to’g’ri munosabatda bo’lish qiyin, ammo bu sizning tanangizning himoyasi bo’lgan mutlaqo normal reaktsiya ekanligini bilib olishga harakat qiling.

Ijtimoiy inhibisyon kabi qo’rquv o’zini ichki tanqid shaklida namoyon qiladi. Va odam boshqalarning u haqida o’ylashidan qo’rqishini namoyon qiladi. Barcha noqulayliklarga qaramay, bunday taqiqlash bizning jamiyatdagi o’zini tutish madaniyatimiz nuqtai nazaridan foydalidir. Ammo bundan kam bo’lmagan salbiy tomonlari ham yo’q – katta yutuq va shaxsiy rivojlanishga olib kelishi mumkin bo’lgan fikr va g’oyalar ko’pincha bostiriladi. Ammo bu taqiqni kamaytirish ishda ijodkorlik va ilhomga olib keladi.

Ushbu his prefrontal korteksda paydo bo’ladi va o’zini haqiqiy tanqid sifatida namoyon qiladi.

Yolg’onchi sindrom qanday ishlaydi?

Aholining 70% ushbu sindromga chalingan. Va vaqti-vaqti bilan hamma buni boshdan kechirmoqda. Amaliyot shuni ko’rsatadiki, ushbu sindrom eng ko’p sport va biznes dunyosida muvaffaqiyatli shaxslar orasida uchraydi. Miyaning bir qismi doimo bunday fikrlar bilan band va inqilobiy g’oyalarga erishish uchun tavakkal qilishga yo’l qo’ymaydi.

O’ziga nisbatan bunday hukm o’zini anglash deb ta’riflanadi. Faqat uni o’zgartirish yolg’onchi sindrom bilan samarali kurashishga yordam beradi.

U bilan kurashish usullarining namunasi:

  • Yorliqlarni o’zgartirishga harakat qiling va sizga eng mos keladigan oddiy so’zni toping.
  • Boshingizdagi skriptni o’zgartiring. Yomonning o’rniga: «Men yosh va tajribasiz mutaxassisman», «yosh bo’lish sizga yangi texnologiyalarni tezda o’zlashtirishga imkon beradi va bu allaqachon yaxshi senariydir», deb ta’kidlang.
  • Har bir inson hayotidagi kichik g’alabalar hayotda nimadir erishish mumkinligiga ishonch elementi bo’lib xizmat qiladi. Ular sizning idrokingizni o’zgartirishga imkon beradi.

Tanqidchining o’zi

Ichki tanqidchi – bu doimo muvaffaqiyatsizlik haqida gapiradigan ichki ovoz. Bu asab tizimini ishga tushiradi va har qanday narsani o’zgartirishga urinishlarning oldini oladi. Bunday tanqidchining birinchi belgisi uning boshidagi «kerak» prefiksini doimiy ravishda siljitishdir. Ko’pincha biz o’zimizni tanqid qilamiz va bu bizning harakat qilish qobiliyatimizga salbiy ta’sir ko’rsatishi mumkin. Doktor Filipp Goldin ta’kidlaganidek, o’z-o’zini tanqid qilish biznes qotilidir. Ichki tanqidchini jilovlay bilish juda muhim, buni bilib olish mumkin, chunki har bir inson uchun bu ko’p narsani anglatadi – hayot yaxshi tomonga o’zgarib bormoqda.

Doktor Marta Bek o’z tanqidchisiga yondashuvni topdi va to’g’ri bo’lishi mumkin bo’lgan bayonotlarni topib, ularni o’zingiz uchun qo’llashni maslahat berdi.

Perfektsionizm inson uchun salbiy tuyg’u, chunki u sizni bajarilmagan barcha narsalarga e’tiboringizni qaratadi. Perfektsionist muvaffaqiyatsizlikka uchragan narsalarga e’tibor beradi, bu esa shaxsiyatning rivojlanishi uchun yomondir. Hayot ko’pincha to’g’ri chiziq emas va har doim ham maqsadga erishish mumkin emas, ko’pincha filial mavjud. Shuning uchun hayotga bo’lgan munosabatni o’zgartirishga arziydi, bunda inqilobiy fikrlash yordam beradi. Sizning fikringizdagi mukammallikni nazorat qilish uchun quyidagi usullardan foydalaning:

  • Nodir narsa qimmatli ekanligini unutmang.
  • O’zingiz ilhomlantirgan taniqli odamlarning fotosuratlarini osib qo’ying va ularning kamchiliklarini ta’kidlaydigan tirnoqlarga imzo qo’ying.
  • Perfektsionizmning salbiy fazilatlari haqida xat yozing.

Manba:blog.wikium.ru