Bizning hayotimizdagi plato ta’siri

Ba’zan maqsadga boradigan yo’l boshi berk ko’chaga olib kelishi mumkin. Agar ilgari qancha ko’p kuch ishlatsangiz, shuncha ko’p natijaga erishasiz, endi kam mablag ‘sarflanmaydi, ammo hech qanday yutuqlar bo’lmaydi va siz shunchaki jim turolmaysiz.

Sizning to’g’ri ish qilayotganingizga shubha tug’ila boshlaydi. Ammo ko’pincha bu holat noto’g’ri maqsad emas, balki plato ta’sirini keltirib chiqaradi.

Plato effekti deganda nima tushuniladi?

Yassi effekti odam keyingi harakatlari ma’lum bir yo’nalishda ilgarilashga yordam bermaydigan darajaga etganida paydo bo’ladi. Bu holat miyamizning ishiga katta ta’sir ko’rsatishi va fiziologiyamizga ham ta’sir qilishi mumkin. Bu har qanday sohada sodir bo’lishi mumkin – sport, biror narsani o’rganish, biznesingizni rivojlantirish va hk.

Platoning ta’siri yuzaga keladigan 8 sabab

B. Sallivan va H. Tompson – ushbu ta’sirni va uni qanday engib o’tishni tasvirlaydigan kitob mualliflari, uning paydo bo’lishining bir necha sabablarini aniqladilar:

  1. Immunitetni rivojlantirish. Yaylov bosqichi ko’pincha giyohvandlikka bog’liq. Qarama-qarshi jinsdagi jismoniy mashqlar yoki e’tiborga odatlanishingiz mumkin.
  2. Ochko’zlik. Biz ko’pincha kelajak haqida o’ylamay, o’z manfaatimizga qarab tanlaymiz. Kichkina istakni qondirish uchun bir lahzalik impuls keyinchalik katta syurpriz qilishga imkon bermaydi.
  3. Noqonuniy jadval. Siz bitta maqsad bilan qat’iyatli va uzoq vaqt ishlashingiz mumkin, ammo baribir o’zingizni ahmoq his qilasiz. Tanaffus qiling, tanaffus qiling.
  4. Resurs bilan bog’liq muammolar. Resurs tanqisligi bo’lganida plato paydo bo’lishi mumkin. Keyin uning o’rnini boshqasi egallaydi.
  5. Noto’g’ri ma’lumotlar. Siz ushbu vaziyatni noto’g’ri talqin qilishingiz mumkin. Ikkita variant mavjud: ma’lumotni noto’g’ri baholash yoki biz yangi ma’lumotlarga juda ko’p (etarli bo’lmagan) e’tibor beramiz.
  6. Abstraktsiya. Siz diqqatni jamlay olmaysiz va ma’lum bir vaqt davomida bir narsani qila olmaysiz. Ko’p vazifalar rejimi bizning e’tiborimizni chalg’itadi, hech qanday vazifa to’liq bajarilmaydi, natijada natijani pasaytiradi.
  7. Asta-sekin mag’lubiyat. Ko’pincha buzilish uzoq vaqt davom etishi mumkin, shuning uchun biz natija ancha kichiklashganini har doim ham sezmaymiz.
  8. Mukammallikka intilish. Barkamollik dastlabki bosqichda har qanday g’oyani buzishi mumkin. Inson xato qilishdan qo’rqadi. Yakuniy natija haqida idealizm prizmasi orqali gaplashsak va uni hozirgi holat bilan taqqoslasak, o’zimizni burchakka haydashimiz mumkin. Vazifa juda katta bo’lib tuyuladi. Biz bir joyda turamiz, harakat qilishni to’xtatamiz, chunki unga printsipial ravishda erishmaslikning katta xavfi bor.

Agar siz hozirda plato bosqichini boshdan kechirayotgan bo’lsangiz va o’zingizni burchakda his qilsangiz, quyidagi maslahatlar yordam berishi mumkin:

  • harakatlarni diversifikatsiya qilish;
  • uzoq muddatli maqsadlar va rejalarga e’tibor qaratish;
  • dam olish bilan to’g’ri jadvalni tuzing;
  • samarasiz manbani yangisiga almashtirish;
  • qo’shimcha yordamdan foydalaning;
  • moslashing, agar siz tizimdagi zaif joyni endi tuzatolmasangiz, uni chetlab o’tishingiz kerak;
  • tadqiqot qilish, boshqalarning fikrini so’rash;
  • haqiqiy natijani ko’rsatadigan oddiy va ob’ektiv markerlarni qo’ying;
  • bir vazifaga diqqatni jamlang va uni amalga oshirish uchun bor kuchingizni sarflang;
  • tajriba o’tkazish, yangisini boshlash va xatolarga asoslanish;
  • dadil bo’ling, qo’rquvdan qat’iy nazar oldinga boring.

Rivojlanish bu qisqa muddatli bosqich emas, balki tizimli va mashaqqatli ish, qo’rquv bilan kurashish va o’sishga intilish. Bu qiyin, lekin bunga arziydi, chunki maqsadga erishishdan zavqlanishni ta’kidlab bo’lmaydi. Qat’iy bo’ling, yaxshilang, lekin dam olishni unutmang!

Manba: Blog.wikium.ru