Xotirani yaxshilashning 5 usuli

Agar buzilish kasallik yoki shikastlanish tufayli sodir bo’lmasa, har kim o’z xotirasini yaxshilay oladi. Sizning kundalik odatlaringiz miyangizning ishlashiga ta’sir qiladi. Xotirani yaxshilashning ko’plab usullari mavjud va ulardan 5 tasi.

  1. Ovqat

Miyaning ishini va xotirasini yaxshilashga yordam beradigan bir qator oziq-ovqatlar mavjud.

Eyish yong’oq qilingan takomillashtirilgan bilim vazifalarga, kontsentratsiyasi va axborot ishlash tezligiga bog’liq.

Blueberry konsentrati miya faoliyatini yaxshilaydi, qisqa muddatli xotirani, miyada qon oqishini va kognitiv testlar paytida miyaning faolligini oshiradi.

Qalay  va ismaloq, shuningdek avokado va tuxum tarkibida bo’lgan lyutein kognitiv qarishga qarshi turishi va o’rganish va xotirani yaxshilashi mumkin.

Avakado xotirani, ishlov berish tezligini va e’tibor darajasini yaxshilaydi.

Kakao va shokolad qisqa muddatli xotira samaradorligini va vizual ma’lumotni qayta ishlashni yaxshilaydi, shuningdek, uyqusizlik bilan bog’liq bo’lgan kognitiv buzilishlarga qarshi kurashadi. Yovvoyi kakao flavanollari yoshga bog’liq xotira buzilishining oldini olish uchun topilgan.

Kofein –  kuniga besh stakan kofe ekvivalenti – Altsgeymer sichqonlarida xotira buzilishining og’irligini pasaytirdi.

Darchin xotirani yaxshilaydi va kognitiv buzilishlar va Altsgeymer alomatlarini engillashtiradi.

Yalpizli choy romashka choyi va oddiy suv bilan taqqoslaganda uzoq va qisqa muddatli xotirani hamda hushyorlikni sezilarli darajada yaxshilaydi.

  1. Jismoniy faoliyat

Agar xotirangiz yaxshi bo’lishini istasangiz, faol bo’lish muhimdir. Sport bilan shug’ullanish miyada kislorod miqdorini oshiradi, yurak xastaligi va diabet kasalligi, stress gormonlari xavfini kamaytiradi va foydali miya kimyoviy moddalarining ta’sirini oshiradi. Jismoniy mashqlar paytida ko’payadigan o’ziga xos gormonlar o’sish omillari deb ataladi va xotirani yaxshilashga yordam beradi.

Bir mashg’ulotda kamida 45 daqiqa davomida aerobik va o’rtacha intensiv mashg’ulotlar bilan shug’ullanish sizning bilim qobiliyatlaringizga foyda keltiradi va xotirani yaxshilaydi. Jismoniy faollik nafaqat yugurish va «bezlarni tortish», balki ot minish va raqs tushishni ham nazarda tutadi.

  1. Uyqusirab

Xotirani yaxshilash ko’p kuch talab qiladimi? Qanday qilib bu haqiqat: uyqu sizning xotirangizni yaxshilaydi, shuning uchun siz ozgina uxlashingiz kerak.

Uyqudan keyin odamlar ma’lumotni saqlashni yaxshilaydi va xotira testlarida yaxshiroq ishlaydi. Tavsiya etilgan uyquni o’tkazib yuborish (tunda 7-9 soat uxlash), ammo miyaning yangi xotiralar yaratishiga xalaqit beradi. Kunduzgi uyqudan qochganlar aqliy faoliyatining 5 yillik qarishga teng pasayishini ko’rsatdilar.

  1. Turli xil usullar

Mnemonik usul bu so’zlarni, qisqartirishlarni, rasmlarni va hokazolarni birlashtirib ma’lumotni yodlashga yordam beradigan usuldir, bu ma’lumotni yodlash usuli bizga murakkab ma’lumotlarni ham uzoq vaqt va samarali eslab qolishimizga imkon beradi.

Mnemonik usullarning turlari:

  • geometrik joylar ( usul bo’yicha lokusların siz tanish yo’nalishida eslash istayman ob’ektlarni tasavvur talab). So’zlarni yoki tushunchalarni keyinchalik eslab qolishlarini osonlashtirish uchun ularni o’zingizning joylaringizdan biriga moslashtiring;
  • Qisqartmalar (qisqartmalar) kamalak ranglaridan tortib xaridlaringiz ro’yxatidagi narsalarga qadar yodlash vositasi sifatida ishlatilishi mumkin. Masalan, pishloq, tarvuz, kartoshka va böğürtlen sotib olish kerakligini eslash uchun «SAKE» qisqartmasidan foydalanishingiz mumkin;
  • qofiyalar ma’lumotlarni osongina eslab qolish va eslab qolishingizga yordam beradi, masalan, “biz tuxum, bodring, go’sht, o’tlar, piyoz, kartoshkani kesib tashlaymiz. Plus smetana, kvas va tuz – siz okroshka olasiz »;
  • qismlarga ajratish Chunking)  – barcha 10 raqamlarni alohida eslab qolish o’rniga, katta hajmdagi ma’lumotlarni kichikroq, boshqariladigan ma’lumotlarga ajratish usuli, masalan, telefon raqamlarini uch qismga ajratish;
  • tasvirlar ko’k suv, sariq quyosh va yashil o’t kabi so’z juftligini yodlashda yordam beradi. Muayyan tasvirni eslab, siz u bilan bog’lagan uyushmalarni ham eslaysiz. Bu sizga rasm bilan bog’liq ma’lumotlarni eslab qolishingizga yordam beradi.
  1. Dam olish

Surunkali stress miyaga salbiy ta’sir ko’rsatadi. Vaqt o’tishi bilan stress miya hujayralarini yo’q qiladi, gipokampusga zarar etkazadi va xotirani yo’qotishiga yordam beradi. Shunday qilib, stressni boshqarish uni himoya qilishning eng yaxshi usullaridan biri bo’lishi mumkin.

Meditatsiya va musiqa tinglash kognitiv nuqsoni bo’lgan katta yoshdagi odamlarda stressni engillashtiradigan va erta xotira yo’qolishini kechiktiradigan samarali strategiya bo’lishi mumkin. Va nihoyat, agar siz ba’zi bir hidlarning dam olishga hissa qo’shishini aniqlasangiz, aromaterapiyani sinab ko’rishingiz mumkin.

https://www.apteka.ua/